A: Sectorul băuturilor răcoritoare și-a asumat un rol-cheie în lupta împotriva supraponderalității și a obezității prin crearea unui mediu alimentar mai sănătos, punând la dispoziție în acest sens o gamă largă de produse cu conținut redus de zahăr, care îi determină pe consumatori să reducă aportul de calorii.
Eforturile noastre sunt fundamentate pe recomandările de politici de sănătate publică menționate inclusiv în recentul raport OCDE din 2019, care susține o abordare mixtă și echilibrată a problematicii obezității, în care atât conținutului de calorii, cât și furnizarea de informații pentru consumatori și exercițiul fizic ar avea beneficii semnificative pentru sănătatea persoanelor și a economiilor.
Industria băuturilor răcoritoare a început să reducă aportul caloric al produselor sale încă din anii ’70, când au fost introduse primele băuturi cu conținut scăzut de calorii.
Încă de la înființarea sa, ANBR susține importanța echilibrului și a moderației în promovarea unui stil de viață sănătos și de aceea membrii săi și-au impus respectarea unor angajamente de lungă durată prin auto-reglementare:
- etichetare nutrițională din 2008 - cu mult înaintea cerințelor legislative UE;
- fără publicitate la băuturi răcoritoare pentru copii sub 12 ani din 2006 la televizor, în print sau online (și din 2011 nici pe social media sau pe site-uri web ale companiilor);
- nu oferă spre vânzare niciunul dintre produsele sale în școlile primare din UE;
- reducerea adaosului de zaharuri în produsele sale, prin creșterea eforturilor de reformulare și inovare a produselor - inclusiv prin utilizarea de îndulcitori cu conținut caloric scăzut sau fără calorii; cel mai recent, sectorul băuturilor răcoritoare a redus conținutul caloric cu încă 11,9% în perioada 2015-17 - cu mult peste obiectivul 10% pe care și l-a propus până în 2020; până în prezent, industria băuturilor răcoritoare rămâne singurul sector care și-a asumat oficial îndeplinirea obiectivului UE de reducere cu 10% a zahărului adăugat până în 2020; astăzi, aproximativ 25% din băuturile răcoritoare vândute în Europa nu conțin calorii, iar în unele țări procentul urcă până la 40%;
- investiții substanțiale în promovarea băuturilor cu conținut redus de zahăr sau fără zahăr pentru a încuraja consumatorii să aleagă astfel de produse;
- creșterea disponibilității unor ambalaje de dimensiuni mai mici pentru a facilita controlul porțiilor: în prezent, există 30 de dimensiuni de pachete mai mici pe piață, inclusiv cutii de 150 ml și 250 ml, sticle de 200 ml și 250 ml și pungi de 200 ml.