REZULTATELE ACȚIUNILOR ÎNTREPRINSE DE INDUSTRIA BĂUTURILOR RĂCORITOARE ÎN LUPTA ÎMPOTRIVA OBEZITĂȚII
Statisticile arată că băuturile răcoritoare contribuie cu mai puțin de 3% din calorii raportat la dieta zilnică în Europa.
Cu toate acestea, industria a venit în întâmpinarea preocupărilor consumatorului modern pentru un stil de viață echilibrat și a apelurilor autorităților pentru o abordare coordonată de reducere a zaharurilor adăugate. Industria băuturilor răcoritoare a implementat o serie de inițiative în acest sens, inițiative ce vor fi continuate și în viitor.
Principalele direcții în care acționează sunt:
Oferirea, pe etichetele ambalajelor, a informațiilor nutriționale de bază - inclusiv conținutul caloric și substanțele nutritive per 100 ml și într-o porție de produs alimentar
Preocuparea continuă pentru inovare, cu scopul de a introduce noi produse fără zahăr sau cu conținut redus de zahăr, inclusiv prin utilizarea îndulcitorilor hipocalorici
Creșterea disponibilității produselor noastre în ambalaje mai mici pentru a permite un control adecvat al aportului de zahăr și calorii
Intensificarea eforturilor de reformulare a produselor existente, inclusiv prin utilizarea îndulcitorilor hipocalorici
Practicarea unui marketing responsabil și investiții suplimentare în promovarea băuturilor cu conținut redus de zahăr sau fără zahăr pentru a încuraja în mod activ alegerea consumatorilor față de produsele cu conținut scăzut și fără calorii.
Mărirea ofertei de produse cu rețete reformulate, inovare
În perioada 2000-2020, în România, industria băuturilor răcoritoare a redus cu 21% conținutul caloric al băuturilor răcoritoare și își o propune o reducere cu încă 10% până în 2025
Această reducere se datorează eforturilor combinate de reducere graduală a cantității de zaharuri adăugate din produsele existente și de introducere pe piață a unor produse cu conținut redus de calorii și/sau cu zero calorii (de exemplu: Coca-Cola Zero, Sprite, Pepsi Max, Fuzetea, Lipton)
Acțiunile derulate de industria băuturilor răcoritoare din România se raliază obiectivelor asumate la nivel european. Acestea au fost reconfirmate și chiar îmbunătățite prin angajamentele transmise de UNESDA (asociația industriei de la nivel european) către DG SANTE, ca parte a consultărilor pentru recent adoptatul Cod de Conduită al UE pentru practici comerciale și de marketing responsabile în sectorul alimentar.
Astfel, industria băuturilor răcoritoare din România va continua eforturile de reducere a cantității de zaharuri adăugate/calorii din produsele comercializate și va raporta periodic rezultatele înregistrate.
Luând în considerare Protocolul încheiat în 2018 între Ministerul Sănătății și Romalimenta de creare a unui context favorabil adoptării unui stil de viață sănătos pentru populația din România, industria băuturilor răcoritoare și-a propus să reducă zahărul adăugat din produsele comercializate pe piața românească cu un procent suplimentar de 10% până în 2025, raportat la nivelul anului 2019.
1. Date furnizate de GlobalData și colectate folosind o abordare primară de cercetare, cu cercetători experimentați în fiecare piață monitorizată, prin culegerea datelor în magazine și interviuri cu proprietarii mărcilor cheie, furnizorii, distribuitorii și comercianții cu amănuntul.
2. Reformularea și inovarea produselor este un proces complex care poate fi limitat de diverși factori cum ar fi constrângerile tehnologice, cerințele legislative, preferințele de gust ale consumatorului, proprietățile nutrienților etc.
Oferirea unei varietăți de produse în porții potrivite
Creșterea disponibilității pe piață a produselor în ambalaje de dimensiuni mai mici (200, 250, 330 ml), dă consumatorilor posibilitatea de a-și controla mai bine porțiile consumate, de a le adapta la nevoile lor specifice și de a le consuma cu moderație.
Oferirea voluntară, pe etichetele ambalajelor, a informațiilor nutriționale de bază - inclusiv conținutul caloric și substanțele nutritive per 100 ml și/sau într-o porție de produs alimentar
Începând cu anul 2007, membrii Asociației Naționale pentru Băuturi Răcoritoare (ca parte din Romalimenta) au demarat procesul de implementare a etichetării nutriţionale voluntare (cantitatea zilnică estimată). Iniţiativa s-a bucurat încă de la început de suportul Comisiei Europene, fiind considerată o concretizare a angajamentelor luate de partenerii din cadrul “Platformei Europene pentru Nutriţie, Activitate Fizică şi Sănătate”.
Ulterior, această etichetare a devenit obligatorie prin Regulamentul UE 1169/2011 și este implementată în toate Statele Membre ale Uniunii Europene ca etichetarea nutriționala Consum de referință.
Marketingul și promovarea produselor în mod responsabil
Membrii Asociației Naționale pentru Băuturi Răcoritoare din România (ANBR) și-au luat angajamentul și au făcut ample demersuri pentru practicarea unui marketing responsabil, atât din punct de vedere al conținutului, cât și al produselor promovate: